Kokarda
BEZÁRTUNK! :(

Ma 2017. június 24. szombat, Iván napja van. Holnap Vilmos napja lesz.

Roman Polanski: Szellemíró / The Ghost Writer

 képe

Roman Polanski: Szellemíró / The Ghost Writer képe

Megjelenés: 2010-11-26
Típus: DVD
DVD bolti ár: 1600 Ft
DVD-HOME ár: 800 Ft
Pont: 16
Készlet: Megrendelhető
Műfaj: Thriller
Rendezte: Roman Polanski
Feliratok: Magyar
Angol
Hang: Dolby Digital 5.1 Magyar
Dolby Digital 5.1 Angol
Játékidő: 123 perc
Tartalom

Hírességek önéletrajzainak formába öntésére szakosodott szellemírót (Ewan McGregor) kérnek fel, hogy fejezze be a brit exminiszterelnök, Adam Lang (Pierce Brosnan) emlékiratait, miután az eredetileg a könyvön dolgozó elôdje rejtélyes körülmények között elhalálozik. Alighogy belekezd a munkába, az író rögtön politikai és szexuális intrikák szövevényes hálójában találja magát: Langet háborús bûncselekményekkel vádolják, a politikus felesége pedig zavarba ejtô és egyre inkább félreérhetetlen módon közeledik hozzá. Mindeközben munkája során egyre mélyebbre ás a politikus múltjában és olyan döbbenetes titkokra derít fényt, hogy az ô élete is veszélybe kerül.

Robert Harris sikerkönyvébôl Roman Polanski (A zongorista) készített sokkolóan izgalmas thrillert.
Extrák

Interaktív menük
Közvetlen jelenetválasztás
Interjú - Roman Polanskival
Kisfilm - Szellemíró: fikció vagy valóság?
Kisfilm - A film szereplői
Előzetes
Kritika

Tavaly szeptemberi letartóztatása óta Roman Polanski neve már annak is ismerősen cseng, aki még egyetlen filmjét sem látta. A Szellemíró bemutatóját így a megszokottnál nagyobb érdeklődés övezte az idei Berlinálén, ahol végül megkapta a legjobb rendezés díját. A helyzet iróniája, hogy bár előző két munkájában (A zongorista, Twist Olivér) bőségesen találhatunk saját élettörténetére rímelő elemeket, új filmjének személyes vonatkozásai a felmelegített botrány nélkül kevéssé lennének hangsúlyosak. Utólag már lehetetlen megállapítani, szándékosan hasonlít-e a filmbéli, média elől menekülő – kvázi száműzetésben élő – politikus helyzete Polanskiéra. Ha így is áll a helyzet, a Szellemíró elsősorban politikai thriller, ennek megfelelően az áthallásai is politikai természetűek. A brit szerzők meglepően gyakran és bátran dolgoznak fel aktuális közéleti-politikai eseményeket, sokszor a valós személyek alteregóival a főszerepben (lásd: Peter Morgan munkásságát). Robert Harris író korábban nem tartozott ebbe a körbe, fikciós művei jórészt a II. világháború idején játszódnak, Szellemíró című regényében azonban könnyen felismerhető Tony Blair személye. Az Adam Lang névre keresztelt férfi hivatali idejének kitöltése után az emlékiratain dolgozik, szellemírója (politikailag kevésbé korrekt magyar kifejezéssel: négere) azonban rejtélyes módon életét veszti. Miközben stábja új jelöltet keres a könyv befejezéséhez, Langet azzal vádolják, hogy még miniszterelnökként terrorizmussal gyanúsított brit állampolgárokat adott át a CIA-nek kínvallatásra, és könnyen lehet, hogy mindezért a Nemzetközi Bíróság előtt kell felelnie. Az ötlet nem új, A Tony Blair-ügy címmel már 2007-ben készült egy szatíra, amelyben a politikai tisztségeiről lemondott ex-miniszterelnököt háborús és emberiség elleni bűnökkel vádolják. Mindez jól jelzi, mekkora traumát jelentett a szigetországiak számára az iraki háborúba való belépés, melynek nyomán a felelősségvállalás és az elszámoltatás kérdése is gyakran felmerül. Blair egykori elkötelezett támogatójaként Harris számára még fájdalmasabb lehetett a kiábrándulás, ez az élmény ihlette a regényt, amely ugyanakkor – a filmhez hasonlóan – megmarad a konspirációs thrillerek kontextusán belül. A Polanskival közösen írt forgatókönyv hű az eredetihez, mindkettőnek a „Szellem” a főhőse, azaz a név nélküli szellemíró, aki előtt hamar világossá válik, hogy elődje nem balesetben halt meg. Feladata, a memoár szerkesztése és a kiegészítő interjúk készítése Langgel, tulajdonképpen klasszikus nyomozás, a rejtélyekre ugyanis a férfi múltjában lehet választ találni. A cselekmény a műfaji konvenciók mentén bonyolódik, ennek ellenére megjelennek a filmben Polanski kedvelt szerzői motívumai, sokkal egyértelműbben, mint az amúgy személyesebb hangvételű A zongorista esetében. Akárcsak A bérlő címszereplője, a szellemíró is egy halott férfi szerepkörét (és lakhelyét) veszi át, megjelenik a Polanski-filmek jellegzetes nőfigurája, a legfőbb helyszínt egy világtól elzárt ház – Lang barátságtalan üvegvillája – jelenti, és bár a Szellemíró nem kamaradráma, a történetnek mindössze néhány kulcsszereplője van, hasonlóan a Kés a vízbenhez, a Zsákutcához vagy éppen  A halál és a lánykához. A cselekmény tempója ugyanolyan komótosan halad előre, mint A kilencedik kapué – a nyomozás kulcsát mellesleg ott is egy könyv jelenti –, csak a főhős a sátáni praktikák helyett a politikai machinációk nem kevésbé veszélyes világába nyer betekintést. A Szellemíró ennél fogva vérbeli Polanski-film, még ha nem is lehet a korai klasszikusokkal, vagy akár csak A zongoristával összemérni. Története, minden politikai pikantériája ellenére, túl sok újdonságot nem kínál, sőt egyes fordulatai – mint amikor hősünk a szövevényes ügy megoldókulcsára a Google-ön bukkan rá – megmosolyogtatóak, rendezőjének köszönhetően azonban messze kiemelkedik a sablon paranoia-thrillerek közül. Polanski tudja, hogyan lehet a hangulatfestő (táj)képekkel, egy-egy jelentéktelennek tűnő részlet kiemelésével, az apró gesztusok kihangsúlyozásával feszültséget építeni. A nyitójelenetben mindössze két statikus képpel (elhagyott autó a kompon; holtest a vízparton) be tudja mutatni az első szellemíró tragikus sorsát, és a folytatásban is számos hasonló, egyszerűségében is sokat mondó kompozícióval áll elő, beleértve a film legutolsó beállítását, amely van olyan frappáns, mint a Kínai negyed legendás fináléja. A stilizált képi világhoz és a retro hangulatú zenéhez kellően letisztult színészi játék párosul. Ewan McGregornak ugyan nincs nehéz dolga az eseményekre rácsodálkozó szellemíróként, Tom Wilkinson pedig álmában is képes lenne hozni a politikai bennfentes karikatúráját, Pierce Brosnannak és Olivia Williamsnek pedig a Lang-házaspár szerepében komplexebb, regényes múltú figurákat kell megformálniuk. Polanski ügyel rá, hogy a film ne menjen el a karakterdráma irányába, egy régimódi, míves, Hitchcockot idéző thrillert akart készíteni, se többet, se kevesebbet. A nézőn múlik, ehhez képest mi mindent lát még bele.

Forrás: mozinet.hu

Szólj hozzá a Facebookon!